Jedenasty festiwal – jedenaście miast, siedemnaście koncertów z udziałem znakomitości polskiej i światowej sceny muzycznej. Duża dawka muzyki polskiej oraz, jubileuszowo, arcydzieła Mozarta. Już 18 listopada rusza najważniejszy festiwal muzyczny na Śląsku – Międzynarodowy Festiwal im. G. G. Gorczyckiego.

 

         Tegoroczny Festiwal zostanie oficjalnie zainaugurowany 19 listopada w Chorzowie i potrwa do 4 grudnia. W ciągu dwóch tygodni na 17 koncertach w 11 miastach wystąpi plejada znakomitych artystów z kraju i ze świata, wśród których znaleźli się Gabrieli Players, Le Parlement de Musique, Paul McCreesh, Martin Gester, Janusz Wawrowski, Eugénie Warnier, Cracow Singers, Piotr Pławner, Paul Esswood, Marcin Wyrostek, Renata Pokupić, a także stali bywalcy, a zarazem ulubieńcy festiwalowej publiczności – Capella Cracoviensis, Sinfonietta Cracovia, Aukso, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia czy Camerata Silesia.
         Co charakterystyczne dla Festiwalu, wielu zagranicznych gości (Paul Esswood, Le Parlement Musique czy Martin Gester) zaprezentuje muzykę polską, na czele z dziełami Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, która od lat – niezmiennie – stanowi trzon festiwalowego programu. Nie zabraknie przy tym jednak arcydzieł literatury światowej na czele z kompozycjami W.A. Mozarta – w 260. rocznicę urodzin i 225. rocznicę śmierci.
         Festiwalowi towarzyszyć będzie cykl koncertów charytatywnych „śladami Gorczyckiego” odbywających się w Szpitalu Chirurgii Urazowej w Piekarach Śląskich.

    Międzynarodowy Festiwal im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego jest marką, której nie trzeba przedstawiać. Od wielu lat konsekwentnie buduje swój wizerunek poprzez unikatowy repertuar i udział znakomitych artystów. Tegoroczna edycja zapowiada się wyjątkowo spektakularnie – na 17 koncertach w 11 miastach wystąpią Gabrieli Players, Le Parlement de Musique, Paul McCreesh, Martin Gester, Janusz Wawrowski, Eugénie Warnier, Cracow Singers, Piotr Pławner, Paul Esswood, Marcin Wyrostek, Renata Pokupić, a także stali bywalcy, a zarazem ulubieńcy festiwalowej publiczności – Capella Cracoviensis, Sinfonietta Cracovia, Aukso, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia czy Camerata Silesia. Co charakterystyczne dla Festiwalu, wielu zagranicznych gości (Paul Esswood, Le Parlement Musique czy Martin Gester) zaprezentuje muzykę polską, na czele z dziełami Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, która od lat – niezmiennie – stanowi trzon festiwalowego programu. Nie zabraknie przy tym jednak arcydzieł literatury światowej na czele z kompozycjami W.A. Mozarta – jubileuszowo, bo w 260. rocznicę urodzin i 225. rocznicę śmierci kompozytora.

    Preludium do muzyki Gorczyckiego i całego Festiwalu będzie koncert z muzyką sakralną Arvo Pärta w wykonaniu Cracow Singers i Sinfonietty Cracovii pod dyrekcją Jurka Dybała w krakowskim MOCAKu, który odbędzie się 18 listopada. Jednak właściwa inauguracja Festiwalu będzie miała miejsce dzień później.

    19 listopada w Kościele św. Józefa w Chorzowie zabrzmią hymny i psalmy na głosy solo, chór i orkiestrę G. F. Haendla, G. G. Gorczyckiego oraz kompozytorów kapeli jasnogórskiej. Capellę Gorczyckiego i zespół Extempore poprowadzi Paul Esswood – dyrygent, a zarazem jeden z najwybitniejszych współczesnych kontratenorów, mający w swoim obszernym dorobku repertuar od baroku (m.in. nagranie wszystkich kantat J. S. Bacha), po współczesność (w tym dedykowaną mu rolę Akhnaten Philipa Glassa czy Śmierci w Raju utraconym Krzysztofa Pendereckiego).

    20 listopada w Wodzisławiu pod hasłem „Prekursorzy klasycyzmu – na 260. rocznicę urodzin W. A. Mozarta” zabrzmią klawesynowe utwory na cztery ręce W. A. Mozarta i L. van Beethovena. Przyćmione przez późniejsze arcydzieła kompozytorów, lecz niepozbawione wdzięku miniatury wykona zespół Musica Graziosa.

    21 listopada Świętochłowice staną się areną dla barokowych koncertów, a dzień później – w Świerklańcu – Octava Ensemble zaprezentuje polskie hymny autorstwa G. G. Gorczyckiego i B. Pękiela w kontekście muzyki mistrzów europejskich, w tym G. P. Da Palestriny. 23 listopada w Tychach Orkiestra AUKSO gościć będzie jednego z najbardziej cenionych polskich skrzypków – Janusza Wawrowskiego, który wykona jeden z absolutnych hitów literatury muzycznej – słynny Koncert skrzypcowy A-dur W. A. Mozarta. W koncercie udział wezmą również najzdolniejsi młodzi muzycy, zaproszeni specjalnie do udziału w tym wydarzeniu w ramach projektu Młoda Filharmonia AUKSO.

    24 listopada Cracow Royal Singers zaśpiewają w Radzionkowie, a duża część programu dedykowana będzie motetom autorstwa patrona Festiwalu.

    25 listopada w Pałacu w Rybnej Kameraliści Sinfonietty Cracovii wystąpią z programem bachowskim, wykonując Sinfonie w kameralnym opracowaniu Dymitra Sitkowieckiego. Warto wspomnieć o uznaniu i zaufaniu, jakim obdarzył artystów Sitkowiecki osobiście przygotowując ich do wykonania tego repertuaru.

    26 i 27 listopada kolejno w Krakowie, a następnie w Chorzowie Capella Cracoviensis, zespół który przyzwyczaił już słuchaczy do mistrzowskich wykonań historycznych, zmierzy się z repertuarem „pokolenia Gorczyckiego”, do którego należeli również W. A. Mozart i M. Haydn. W podwójnej roli dyrygenta i organisty wystąpi w tym koncercie Marcin Świątkiewicz – laureat licznych nagród i najwybitniejszy polski klawesynista młodego pokolenia.

    28 listopada w Nakle Śląskim w wykonaniu solisty Opery w Salzburgu – Jarosława Kitali ­– zabrzmią koncertujące arie barokowe. Na Festiwalu pojawi się również znany szerszemu gronu słuchaczy Marcin Wyrostek.

    29 listopada, w premierowym koncercie PoliHarmonic, artysta zaprezentuje swoje spojrzenie na barokową polifonię, w tym Bacha i Vivaldiego.

    30 listopada to znów wiolinistyka w najlepszym światowym wydaniu. Piotr Pławner to można powiedzieć kolekcjoner nagród na międzynarodowych konkursach skrzypcowych. W jego wykonaniu zabrzmią 4 Pory Roku A. Vivaldiego i A. Piazzolli, a towarzyszyć mu będzie niezmiennie genialna NOSPR, tym razem w odsłonie smyczkowej.

    1 grudnia areną niezwykłego wydarzenia będzie dziedziniec Sądu Rejonowego w Bytomiu. Gabrieli Players, znani i podziwiani na całym świecie za niezwykłą dbałość o detal, kunszt wykonawczy i wierność historyczną, po raz pierwszy w Polsce i na świecie w tak niezwykłych okolicznościach, wykonają program składający się z dzieł kompozytorów, których interpretacje przyniosły im największą sławę.

    2 grudnia będzie kolejnym dniem dedykowanym niemalże w całości W. A. Mozartowi. W premierowym koncercie „Mozart na Boże Narodzenie” w Sali Koncertowej NOSPR wystąpią Le Parlement de Musique pod dyrekcją Martina Gestera wraz z sopranistką Eugénie Warnier oraz zespołem Camerata Silesia. Wielkim wydarzeniem jest fakt, że Parlement de Musique po raz pierwszy w karierze włącza do swojego repertuaru utwóy Gorczyckiego.

    3 grudnia, w wigilię koncertu finałowego tegorocznego Festiwalu, melomani pozostaną w klimacie bożonarodzeniowym za sprawą Cameraty Silesii i dzieł J. S. Bacha.

    W przededniu 225. rocznicy śmierci W. A. Mozarta – 4 grudnia w Operze Śląskiej w Bytomiu 11. Międzynarodowy Festiwal im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego dobiegnie końca. Maestro Paul McCreesh i uwielbiana przez publiczność Sinfonietta Cracovia wykonają słynną Symfonię Jowiszową Mozarta oraz Symfonię Żałobną Haydna, a gwiazdą wieczoru będzie genialna chorwacka sopranistka Renata Pokupić W jej wykonaniu bodajże najwspanialsza osiemnastowieczna aria koncertowa – Scene di Berenice Haydna.

    Po zeszłorocznych koncertach w szkołach muzycznych organizatorzy Festiwalu kontynuują ideę wychodzenia ze sztuką poza ramy sal koncertowych, z chęcią dotarcia do osób wykluczonych i niemogących uczestniczyć w regularnych koncertach na co dzień. W wyjątkowym cyklu koncertów wystąpi w tym roku Marcin Wyrostek, który „śladami Gorczyckiego” zagra w Szpitalu Chirurgii Urazowej w Piekarach Śląskich.

Szczegółowy program Festiwalu dostępny jest na stronie www.gorczycki.pl
Projekt dofinansowany ze środków Narodowego Centrum Kultury.
Sponsorami Festiwalu są: Operator Gazociągów Przesyłowych Gaz System S.A., Elektrobudowa S.A. oraz 3S Telekomunikacja & Data Center.

KOMENTARZE