11 lutego obchodzony jest europejski Dzień Numeru Alarmowego 112. Od października zeszłego roku numer 112 jest obsługiwany przez operatorów w Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim. W ciągu pierwszych czterech miesięcy odebrali oni blisko 330 tysięcy zgłoszeń – z czego ponad 70% okazało się fałszywe. Średni czas oczekiwania na odebranie zgłoszenia przez operatora numerów alarmowych w CPR w Katowicach wynosi 9 sekund – jest to jeden z najkrótszych czasów oczekiwania na odebranie połączenia w kraju.

Numer alarmowy 112 jest jednolitym ogólnoeuropejskim numerem alarmowym zarówno dla telefonów stacjonarnych, jak i komórkowych. Kierowanie połączeń na numer alarmowy 112 jest bezpłatne i możliwe nawet za pośrednictwem telefonu komórkowego nie posiadającego karty SIM.

Co należy robić krok po kroku od momentu wybrania numeru 112:
•    miejsce rozmowy powinno znajdować się w pobliżu miejsca zdarzenia i pozwalać na przeprowadzenie spokojnej rozmowy z operatorem (bez zakłóceń),
•    jeśli to możliwe, połączenie z operatorem numeru 112 powinno być wykonane przez osobę znajdującą się bezpośrednio w miejscu zagrożenia lub inną osobę będącą świadkiem danego zdarzenia,
•    po wybraniu numeru 112 należy czekać cierpliwie do momentu zgłoszenia się operatora, nie odkładać słuchawki do czasu, gdy połączenie nie zostanie podjęte (połączenie jest bezpłatne),
•    wskazać miejsce przebywania/adres, w którym miało miejsce zdarzenie lub sytuacja; jeśli to możliwe wskazać najszybszą drogę dojazdu do miejsca zdarzenia,
•    krótko opisać zdarzenie lub sytuację, której było się świadkiem w celu wezwania przez operatora właściwej służby, podać swoje imię i nazwisko,
•    udzielać dodatkowych informacji na zadawane przez operatora pytania,
•    wykonywać polecenia/instrukcje przekazywane przez operatora,
•    nie rozłączać się do czasu wyraźnego polecenia operatora z uwagi na konieczność przekazania najważniejszych informacji o zdarzeniu,
•    jeśli sytuacja nagle się zmieni lub pogorszy, należy szybko o tym powiadomić operatora numeru 112,
•    należy starać się nie korzystać przez chwilę z telefonu, z którego dokonywano zgłoszenia na wypadek, gdyby operator próbował skontaktować się ponownie w celu weryfikacji informacji lub udzielenia innych dodatkowych informacji.

Czego można się spodziewać dzwoniąc pod numer 112?
Zgłoszenie zostanie skierowane do najbliższego CPR właściwego ze względu na miejsce lokalizacji osoby zgłaszającej.
Co zrobi operator odbierający połączenie na numer alarmowy 112?
•    zapyta o miejsce zdarzenia i rodzaj zdarzenia,
•    wstępnie dokona oceny sytuacji i dokona weryfikacji, która służba powinna być skierowana do miejsca zdarzenia,
•    poinformuje o rodzaju zdarzenia właściwe służby ratunkowe najbliższe miejscu zdarzenia, dlatego tak istotne jest jak najbardziej precyzyjne wskazanie lokalizacji,
•    jeśli zajdzie taka potrzeba, operator może połączyć osobę zgłaszającą zdarzenie bezpośrednio z dyspozytorem danej służby np.: z dyspozytorem medycznym.

 

KOMENTARZE