Opony letnie świetnie sprawują się w ciepłych miesiącach, w temperaturze poniżej 7 stopni Celsjusza bardzo szybko tracą swoje właściwości trakcyjne.
Gdy temperatura spada poniżej 7 stopni Celsjusza wymienić powinniśmy opony. Opony zimowe stworzone są ze specjalnej mieszanki gumowej, która dobrze radzi sobie nawet podczas wyjątkowo mroźnej pogody. A specjalna rzeźba opon zdecydowanie wpływa na kierowanie pojazdem, czy hamowanie.
Minimalna wysokość bieżnika to 4mm. Jeśli bieżnik jest mocno zużyty, to opona nie trzyma się dobrze nawierzchni pokrytej śniegiem lub lodem. Ważny jest również rocznik ich produkcji. Standardowo powinno się wymieniać opony po kilku sezonach zimowych, jednak maksymalna granica bezpiecznego użytkowania to 10 lat.
Opony zimowe:
-
zmniejszają możliwość pojawienia się niekorzystnego zjawiska utraty przyczepności podczas jazdy na nawierzchni pokrytej wodą
-
posiadają dużo większą ilość nacięć lamelkowych, co daje lepszą przyczepność do zaśnieżonej powierzchni
-
guma bieżnika jest zdecydowanie bardziej miękka, niż w oponach letnich, dzięki czemu zachowuje wysoki współczynnik przyczepności, nawet przy dużym spadku temperatury
-
nawet na suchym asfalcie opony zimowe zachowują się w chłodnych miesiącach zdecydowanie lepiej, niż opony letnie, ponieważ potrafią skrócić drogę hamowania nawet o 30%
-
zdecydowanie poprawiają bezpieczeństwo.
Najczęściej opony wymienia się przed 1 listopada co stanowi optymalny termin.