Dziś weszła w życie nowa ustawa o prawach konsumenta, dostosowana do wymogów unijnych. To oznacza, że konsumenci będą mieli większe prawa.

Od dziś kupujący ma na przykład więcej czasu na zwrot towaru kupionego na odległość. Do tej pory kupując przez Internet czy na telefon, mógł zwrócić towar bez podania przyczyny w ciągu 10 dni. Po 25 grudnia będzie można to zrobić przez 14 dni od daty zakupu.

Ważna zmiana w przypadku towaru wadliwego – konsument może od razu żądać obniżenia ceny lub zwrotu pieniędzy, bez konieczności wcześniejszego oddania rzeczy do naprawy czy jej wymiany. Jednak sprzedawca dopiero przy ponownej reklamacji będzie zobowiązany do oddania pieniędzy.

Nowe przepisy mają też ułatwić konsumentom zorientowanie się, jeszcze przed zawarciem umowy, jakie koszty rzeczywiście będą musieli ponieść w związku z zawieraną umową - przedsiębiorca jest zobowiązany do poinformowania w jasny sposób o wszystkich kosztach wynikających z umowy.

Warto na przykład też wiedzieć, że opłaty za infolinie stworzone w celu kontaktowania się w sprawie zawartej umowy nie będą mogły być większe od opłat za zwykłe połączenie telefoniczne.

Źródło: UM w Bytomiu

 

 

KOMENTARZE