Ponad 1 mln 800 tys. - to podawana przez media liczba dokonanych przez Policję i służby specjalne sprawdzeń u operatorów telekomunikacyjnych. Okazuje się, że działania policji są błędnie postrzegane przez opinię publiczną jako nadużycie ze strony władz.

Władze posądza się o ingerencję w prywatność użytkowników telefonii komórkowej oraz stacjonarnej. Tymczasem prezentowane dane nie są świadectwem zwiększenia przez organy ścigania inwigilacji społeczeństwa, a obywatele nie mają powodów, by czuć się zagrożeni - zapewnia rzecznik prasowy Komendanta Głównego Policji, insp. dr Mariusz Sokołowski. Liczba zapytań kierowanych do operatorów sieci wymaga sprostowania.

Od 2009 roku każdy abonent bądź użytkownik numeru prepaid ma prawo w dowolnym momencie przenieść swój numer do innego operatora. Stąd, aby policjant w prowadzonej sprawie mógł uzyskać dane dotyczące abonenta albo jego bilingi, musi wysłać co najmniej 5 zapytań do największych operatorów telefonii komórkowej i kilku telefonii stacjonarnej.

Co więcej, informacje o numerze, telefonie czy historii połączeń można uzyskać od operatorów najwyżej za okres 3 miesięcy. Jeżeli Policję interesuje dłuższy okres przestępczej działalności osoby, np. 2 lata, to w tej jednej sprawie do jednego operatora wysyła się 8 zapytań (1 za każdy kwartał), co w sumie daje liczbę co najmniej kilkudziesięciu wniosków do wszystkich operatorów.

Nie trudno sobie wyobrazić, jak ogromna liczba zapytań może zostać skierowana do operatorów telekomunikacyjnych w sprawie, w której podejrzany korzysta z kilku bądź kilkunastu często zmienianych telefonów komórkowych. Tylko w jednej z takich spraw, dotyczącej rozbicia grupy oszukującej metodą „na wnuczka”, sprawcy mieli ponad 100 telefonów (jedna sprawa, a kilkaset zapytań).

Porównując liczby zapytań Policji do operatorów telekomunikacyjnych z innymi państwami, nie bierze się pod uwagę, że w wielu krajach europejskich funkcjonuje jeden urząd odpowiadający na pytania miejscowej Policji. Nie ma tam potrzeby, tak jak w Polsce, zwracania się do każdego operatora z osobna, co w konsekwencji wpływa na znaczny wzrost liczby składanych zapytań.

Liczba zapytań kierowanych do operatorów telekomunikacyjnych ze strony Policji rośnie jedynie z powodów przedstawionych wyżej. Faktycznie jednak zainteresowanie Policji taką formą działań, wynikającą z ustawowych uprawnień, wcale się nie zwiększyło.

Źródło: www.policja.pl

KOMENTARZE