Do 2032 roku z polskich budynków zniknąć musi azbest. To wymóg Unii Europejskiej, w innym przypadku czekają dość bolesne finansowe kary. Dwie wspólnoty mieszkaniowe zarządzane przez MPGM otrzymały dofinansowanie w wysokości ponad miliona złotych właśnie na usunięcie azbestu.

 

20 lat – tyle pozostało polskim administratorom budynków na usunięcie azbestu. W Rudzie Śląskiej według zeszłorocznych danych pozostało ponad 200 tys. metrów kwadratowych azbestu zarówno na blokach mieszkalnych czy budynkach użyteczności publicznej. To dużo. Jest jednak kilka sposobów, a z jednego z nich skorzystały dwie wspólnoty zarządzane przez Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Mieszkaniowej. Dwa wieżowce leżące przy ulicy 1-go Maja 320 i 322 zaaplikowały o dotację z Unii Europejskiej i wzięły udział w konkursie „Rewitalizacja - duże miasta”. - Wspólnoty starały się o dofinansowanie na usunięcie azbestu od roku 2008. Od tego czasu rozpoczęto starania o pozyskanie środków pieniężnych - tłumaczy kierownik Rejonu Eksploatacji Budynków nr 2, Zofia Skowrońska.

Efekt starań to ponad milion złotych. Co wydaje się być wyjątkowo ważne, były to jedyne aplikacje, wydane przez podmioty działające w mieście. - MPGM jako jedyny złożył projekty na usuwanie azbestu. Mimo, iż w Lokalnym Programie Rewitalizacji swoje dokumentacje złożyli różni przedstawiciele - dodaj Tomasz Rzeżucha, wiceprezes zarządu ds. pozyskiwania funduszy MPGM Ruda Śląska.

Teraz przed pracownikami MPGM wiele pracy. Przyznawane przez Unię środki to szereg procedur. Pierwsze działania związane z usunięciem azbestu rozpoczną się już w ciągu najbliższych kilku miesięcy. Zanim jednak blok zostanie oczyszczony i odnowiony należy spełnić wymogi formalne.

Jeśli niebezpieczny materiał zostanie usunięty z dwóch wieżowców, w rękach MPGM-u zostanie tylko jeden „azbestowy” budynek.

 

KOMENTARZE