Celem projektu jest wzrost konkurencyjności mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich firm, poprzez wsparcie przedsiębiorców w zakresie przejścia z tradycyjnego handlu do sprzedaży i promocji online. To szczególnie istotne w kontekście epidemii koronawirusa i związanych z tym zmian w gospodarce.
„To trudny czas dla małych i średnich przedsiębiorstw. Oprócz wsparcia finansowego w ramach „Śląskiego Pakietu dla Gospodarki” o łącznej wartości 1,4 mld zł, które trafiło do firm najbardziej dotkniętych skutkami pandemii, chcemy wesprzeć firmy merytorycznie, pozwolić im rozwijać się i otwierać nowe możliwości dla prowadzenia działalności gospodarczej, także w Internecie” – tłumaczy ideę projektu, marszałek Jakub Chełstowski.
Projekt ma też na celu przeciwdziałanie wzrostowi bezrobocia w regionie, utrzymanie miejsc pracy oraz aktywną pomoc samorządu i lokalnych organizacji w przekwalifikowaniu pracowników i zmianie profilu firm, z uwzględnieniem narzędzi handlu i marketingu internetowego. To także budowanie pozytywnego wizerunku regionu i samorządu, wspierającego rozwój e-handlu i nowoczesnych technologii.
„Województwo śląskie się zmienia. Przemysł jest wciąż istotną gałęzią gospodarki, jednak to sektor małych i średnich przedsiębiorstw stanowi dziś o sile regionu. Stawiamy na innowacje i nowe technologie, a Internet jest dzisiaj naturalnym środowiskiem dla prowadzenia działalności gospodarczej i daje coraz lepsze możliwości dotarcia do klientów” – mówi wicemarszałek Wojciech Kałuża.
W grupie docelowej projektu znajdują się przedsiębiorstwa z województwa śląskiego zainteresowane zmianą profilu działalności w kierunku e-handlu lub poszerzeniem kanałów sprzedaży, dystrybucji i promocji o Internet. Wśród podmiotów realizujących projekt znalazły się Regionalna Izba Gospodarcza w Katowicach, Województwo Śląskie i Śląska Organizacja Szkoleniowa.
W projekcie pilotażowym weźmie udział grupa przedstawicieli z 20-25 przedsiębiorstw z województwa śląskiego. Projekt zostanie zrealizowany w całości w trybie online. Zakończenie pilotażu projektu odbędzie się na przełomie grudnia 2020 i stycznia 2021 z udziałem przedstawicieli Zarządu Województwa oraz innych podmiotów biorących udział w projekcie. Podczas spotkania uczestnicy, którzy zdobędą najwyższą ilość punktów w teście końcowym, otrzymają wartościowe nagrody.
„Wielu przedsiębiorców staje dziś przed koniecznością szybkiego zdobycia wiedzy i umiejętności na temat skutecznego pozyskiwania klientów oraz sprzedaży przez Internet. Potrzebna jest praktyczna wiedza na temat całego procesu od uruchomienia sklepu internetowego poprzez narzędzia do promocji w wyszukiwarce Google, mediach społecznościowych, email marketingu, a także istotne elementy prawa e-commerce oraz Google Analytics i automatyzacji w e-handlu. To wszystko uczestnicy znajdą na zajęciach warsztatowych, które poprowadzą doświadczeni eksperci z branży” – dodaje Robert Duda, Dyrektor Śląskiej Akademii Handlu Internetowego, Wiceprezes Regionalnej Izby Gospodarczej.
Zajęcia pierwszej edycji odbędą się w terminie od 30 listopada do 21 grudnia 2020 roku w formie 8 sesji warsztatowych online. Wśród zagadnień będących przedmiotem nauczania znajdą się m.in. kwestie związane z podstawami e-biznesu, podstawami prawa w ehandlu, optymalizacja i pozycjonowanie stron, reklamy w Google Ads i YouTube, kampanie remarketingowe, profile firmowe w mediach społecznościowych oraz inne zagadnienia związane z marketingiem internetowym.
Szkolenia prowadzić będą wykładowcy ze Śląskiej Organizacji Szkoleniowej praktycy z kilkunastoletnim stażem, doświadczeni trenerzy i wykładowcy na licznych konferencjach branżowych, kursach, szkoleniach i studiach magisterskich oraz podyplomowych. Więcej informacji oraz możliwość rejestracji do Śląskiej Akademii Handlu Internetowego znaleźć można na stronie internetowej projektu: https://rig.katowice.pl/wydarzenia/slaska-akademia-handlu-internetowego-8-dni-szkolen-online/ lub kontaktując się telefonicznie/mailowo z Regionalną Izbą Gospodarczą w Katowicach. Rekrutacja trwa do 27 listopada lub do wyczerpania wolnych miejsc.