O cztery dodatkowe pasy ruchu wraz ze stanowiskami do obsługi pojazdów (po dwa w każdym kierunku) zostanie poszerzony plac poboru opłat (PPO) w Mysłowicach. Koncesjonariusz A4 Katowice-Kraków rozpoczyna realizację kolejnego etapu programu zwiększenia przepustowości PPO. Docelowo, wraz z końcem br. na placu poboru opłat w Mysłowicach funkcjonować będzie po dziewięć stanowisk dla każdego kierunku ruchu. W efekcie skróceniu ulegnie czas oczekiwania na przejazd przez bramki.
Rozbudowa placu poboru opłat jest jednym z elementów kompleksowego programu zwiększenia przepustowości PPO, który Stalexport Autostrada Małopolska S.A. realizuje od ponad roku. W pierwszym etapie projektu zwiększenia przepustowości PPO zainstalowano tymczasowe stanowiska obsługi podróżnych, usytuowane przy skrajnych, prawych pasach. „Nietypowe” bramki, w których obsługa odbywa się z prawej strony pojazdu, dedykowane są wyłącznie podróżującym samochodem osobowym z pasażerem i motocyklistom. Po obustronnym poszerzeniu PPO, tymczasowe stanowiska zostaną zlikwidowane. - Place poboru opłat to wąskie gardła na większości autostrad, gdzie opłata pobierana jest manualnie. W okresach wzmożonego ruchu, pojawia się na nich ryzyko zbyt długiego oczekiwania na przejazd przez bramki. Naszym celem jest zapobieżenie temu zjawisku na koncesyjnym odcinku A4. Poszerzenie placu poboru opłat, przy równoczesnej pełnej obsadzie stanowisk, przyniesie zauważalną poprawę płynności ruchu. W dalszej kolejności udostępnimy kierowcom infrastrukturę, która pozwoli przejechać przez bramki bez konieczności zatrzymywania się – mówi Rafał Czechowski, rzecznik prasowy Stalexport Autostrada Małopolska S.A. Na koncesyjnym odcinku A4 planowana jest ponadto wymiana urządzeń poboru opłat, która pozwoli na wprowadzenie elektronicznych i bezobsługowych metod dokonywania płatności. Poza kartami zbliżeniowymi i flotowymi, Stalexport Autostrada Małopolska S.A. planuje także uruchomienie własnego systemu elektronicznego poboru opłat dla osób często podróżujących autostradą. Takie rozwiązanie pozwoli podnieść szlaban na tyle wcześnie, aby kierowca jadący z prędkością 40 km/h mógł przejechać przez plac poboru opłat nie zatrzymując pojazdu. Program zwiększenia przepustowości zakłada w kolejnym etapie poszerzenie placu poboru opłat także w Balicach. Wszelkie prace przy budowie nowych pasów i stanowisk obsługi podróżnych zostaną tak przeprowadzone, aby ich skutki były jak najmniej odczuwalne dla użytkowników autostrady.