Koleje Śląskie utrzymały rekordowy poziom blisko 22 mln przewiezionych pasażerów mimo utrudnień spowodowanych przebudową Katowickiego Węzła Kolejowego. W nowym roku pasażerowie mogą wsiadać do pociągów na kilku nowych przystankach.
Pociągi Kolei Śląskich w ubiegłym roku przejechały 8,7 mln pociągokilometrów – o ponad 7 proc. więcej niż w 2023. Ten dystans wystarczyłby, aby objechać Polskę wzdłuż granic 2,5 tys. razy. Średnia długość trasy, którą pokonał statystyczny pasażer Kolei Śląskich w 2024 roku wyniosła 41,7 km. To mniej więcej dystans między Katowicami a Zawierciem. Przewiezienie 22 mln pasażerów oznacza, że drugi rok z rzędu, statystycznie każdy mieszkaniec województwa śląskiego, pięciokrotnie wybrał podróż pociągami regionalnego przewoźnika.
Najpopularniejsze stacje i połączenia
Największą popularnością̨ w 2024 roku cieszyła się linia S1: Gliwice – Częstochowa. Pociągi Kolei Śląskich przewiozły tu 9,3 mln pasażerów. Na podium znalazła się także linia S5 Katowice – Zwardoń z 4,2 mln podróżnych oraz linia S4, łącząca stolicę województwa z Tychami – 1,4 mln pasażerów.
Podobnie jak w latach ubiegłych pasażerowie najczęściej rozpoczynali podróż na stacji w Katowicach – 5,8 mln podróżnych, oraz w Gliwicach i w Częstochowie – kolejno: 1 mln oraz 0,9 mln pasażerów. Dane pochodzą̨ z liczników zamontowanych w pojazdach, a na sumę̨ składa się̨ liczba podróżnych wchodzących do pociągów na poszczególnych dworcach, stacjach i przystankach.
Najpopularniejszym połączeniem w całej ofercie Kolei Śląskich był przyspieszony pociąg relacji Gliwice – Częstochowa (14:58 – 16:49) – średnia dobowa liczba podróżnych przekroczyła 700 osób.
Rekordowe pierwsze półrocze i skutki przebudowy PKP PLK
– Analizując frekwencję w poszczególnych miesiącach można zobaczyć zdecydowany wzrost podróżnych rok do roku w pierwszym półroczu 2024 roku. Od stycznia do czerwca podróż pociągami Kolei Śląskich wybrało o ponad 600 tys. pasażerów więcej niż rok wcześniej – mówi Bartłomiej Wnuk, rzecznik prasowy Kolei Śląskich.
We wrześniu rozpoczęła się przebudowa Katowickiego Węzła Kolejowego prowadzona przez PKP PLK. Utrudnienia związane z remontami – zamykanie kolejnych torów na stacji w Katowicach i innych miejscach zmniejszyły liczbę kursujących pociągów. Od jesieni liczba podróżnych zmalała średnio o 10 proc. miesięcznie. Liczniki zamontowane w pojazdach odnotowały wtedy 1,6 mln pasażerów – o 0,2 mln mniej niż w analogicznym okresie w 2023 roku.
– Koleje Śląskie minimalizują utrudnienia związane z przebudową prowadzoną przez PKP PLK, między innymi dzięki współpracy z innymi przewoźnikami i wzajemnym honorowaniu biletów na odcinkach objętych remontem. Pomiędzy Mysłowicami, Sosnowcem, Tychami i Gliwicami a Katowicach, posiadacze biletów Kolei Śląskich mogą korzystać z autobusów i tramwajów ZTM oraz połączeń Polregio i Intercity – wylicza Bartłomiej Wnuk.
Tabor, który nie może przejechać przez stację Katowice, Koleje Śląskie kierują natomiast w inne rejony województwa śląskiego, uruchamiając nowe połączenia i wzmacniając te, które cieszą się rosnącą popularnością wśród pasażerów, jak linia S17 Gliwice – Rybnika.
W góry coraz częściej jeździmy pociągami Kolei Śląskich
Pasażerowie Kolei Śląskich coraz częściej wybierają pociągi jako środek transportu do turystycznych miejscowości. Z połączeń w kierunku Wisły, Ustronia, Zwardonia i Zakopanego w ubiegłym roku skorzystało łącznie prawie 3 mln osób, czyli o ponad 640 tys. pasażerów więcej niż w 2023 roku.
W minionym roku pociągi na trasie Katowice – Zwardoń przewiozły 1,69 mln podróżnych, co stanowi wzrost o prawie 250 tys. pasażerów w porównaniu do 2023 roku. Z kolei na trasie Katowice – Wisła Głębce liczba podróżnych wzrosła o 400 tys. i w 2024 roku wyniosła 1,2 mln.
Pasażerowie częściej korzystali także z bezpośrednich połączeń do Zakopanego. Pociągami Kolei Śląskich do stolicy Tatr w 2024 roku wybrało się prawie 28 tys. podróżnych, podczas gdy rok wcześniej było ich niespełna 24 tys.
– Cieszymy się, że coraz więcej osób wybiera pociągi Koleje Śląskie jako wygodny i ekologiczny środek transportu do turystycznych miejscowości. Staramy się wzmocnić ten trend, dlatego wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy 15 grudnia 2024 roku, uruchomiliśmy nową weekendową linię S77 z Raciborza do Wisły Głębce i zwiększyliśmy liczbę połączeń do Zakopanego – dodaje rzecznik prasowy Kolei Śląskich.
Cztery nowe przystanki na trasach Kolei Śląskich
Ponad 4 tys. podróżnych Kolei Śląskich skorzystało w ciągu miesiąca z nowych przystanków w Chorzowie, Zabrzu, Sosnowcu i Krakowie.
Największą popularnością wśród pasażerów cieszyła się stacja Kraków Płaszów, którą obsługują pociągi kursujące na linii S3 łączącej stolice województwa śląskiego i małopolskiego. Według danych pochodzących z liczników zamontowanych w pociągach Kolei Śląskich podróż w kierunku Katowic rozpoczęło tam ponad 700 pasażerów.
Nowe przystanki i szybsze pociągi z Katowic do Krakowa
Na linii S3, oprócz stacji Kraków Płaszów, Koleje Śląskie rozpoczęły także obsługę przystanków Kraków Grzegórzki i Kraków Zabłocie. Od 15 grudnia do 14 stycznia skorzystało z nich kolejno prawie 700 i ponad 600 podróżnych.
Pięć z ośmiu składów kursujących na linii S3 to przyspieszony, tzw. “Gibki Cug”. Pozostałe trzy zatrzymują się na wszystkich przystankach na trasie obsługując nowy przystanek w stolicy Zagłębia Dąbrowskiego – Sosnowiec Jęzor Południowy. W ciągu miesiąca do pociągów Kolei Śląskich wsiadło tu blisko 140 podróżnych.
Większy dostęp do kolei
Zabrze Maciejów i Zabrze Północ to z kolei dwa nowe przystanki pociągów Kolei Śląskich na linii S18 łączącej Bytom z Gliwicami. Do 15 grudnia na trasie nie było żadnych pośrednich przystanków. Od ich uruchomienia, na każdym z nich podróż rozpoczęło ponad 600 pasażerów Kolei Śląskich.
Tyle samo osób skorzystało także z uruchomionego 15 grudnia ubiegłego roku przystanku Chorzów Uniwersytet na linii S8.
Publikacja jest efektem komercyjnej współpracy z reklamodawcą.