Od pierwszego stycznia wchodzi w życie nowelizacja ustawy o dowodach osobistych. A to istotne zmiany w wyglądzie wszystkich dowodów wydawanych od marca 2015 roku.

W myśl przepisów utworzony ma zostać elektroniczny rejestr dowodów osobistych. Dostęp do niego będą miały urzędy gmin. Dzięki rejestrowi wniosek o wydanie dowodu osobistego będzie można złożyć w dowolnej gminie na terenie całego kraju, niezależnie od miejsca zamieszkania. Ułatwieniem będzie także możliwość elektronicznego przesłania wniosku o wydanie dowodu.

Do wniosku o wydanie dowodu należy dołączyć fotografię, która powinna być wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku. Format i wymiary nowego dokumentu pozostaną takie same jak dotychczas. Natomiast fotografia będzie taka sama jak ta, która obowiązuje w paszportach. Sam dowód osobisty będzie ważny przez 10 lat od daty wydania, z wyjątkiem dowodu osobistego wydawanego dzieciom poniżej 5. roku życia, który będzie ważny przez 5 lat.

Nowy wzór dokumentu tożsamości został określony w projekcie rozporządzenia do ustawy o dowodach osobistych, która wejdzie w życie 1 stycznia 2015 r. Nowy wzór dowodu osobistego nie będzie już zawierał informacji o adresie zameldowania, kolorze oczu i wzroście. Nie będzie też zeskanowanego podpisu posiadacza dowodu osobistego.

KOMENTARZE