315 uczniów bytomskich szkół podstawowych podczas tych wakacji spędzi wolny czas w Kokotku. Miniobozy w harcerskim ośrodku cieszą się ogromnym zainteresowaniem. Organizowane są już po raz 19. Zapisy ruszają już 27 czerwca.


Oferta skierowana jest do uczniów bytomskich szkół podstawowych, zameldowanych w Bytomiu, którzy we wrześniu zaczną naukę w klasach: II, III, IV, V i VI. Dzieci, które dopiero pójdą do I klasy, muszą na miniobóz w Kokotku poczekać jeszcze rok. Nie mogą uczestniczyć w miniobozach również uczniowie, którzy skończyli podstawówkę i pójdą do gimnazjum. 

Organizatorzy wypoczynku – Urząd Miejski w Bytomiu i Bytomski Hufiec Związku Harcerstwa Polskiego zapewniają, że dzieci na pewno nie będą narzekać na nudę. Będą miały tam do dyspozycji rowery, basen, boisko do koszykówki i piłki nożnej. Zapewnione jest też pełne wyżywienie (4 posiłki dziennie). Trzeba mieć na uwadze, że panują tam harcerskie warunki. Dzieci śpią w 10-osobowych namiotach, muszą zatem zabrać ze sobą ciepłą odzież do spania, bo noce mogą być chłodne. Niezbędne jest też inne wyposażenie, takie jak środki przeciw komarom, bo ośrodek położony jest w lesie. Koniecznie muszą zabrać ze sobą czapkę i okulary przeciwsłoneczne oraz krem do opalania z wysokim filtrem. 

Rodzice płacą za taki pobyt tylko 30 złotych. Resztę kosztów (ok. 150 zł za osobę) pokrywa gmina. W sumie miasto przeznaczyło na ten cel 42 tys. zł (koszty obejmują również ubezpieczenie i transport). 

Aby zapisać dziecko na miniobóz w Kokotku, trzeba zgłosić się do Urzędu Miejskiego w Bytomiu, przy ul. Smolenia 35 do pokoju 125 z dowodem osobistym. Rodzic dziecka albo opiekun prawny musi wypełnić kartę zgłoszeniową, a w kasie uiścić opłatę.

Bardzo ważne – by zapisać dziecko na miniobóz, trzeba wybrać się na ul. Smolenia 35 osobiście. Zapisy telefoniczne nie będą prowadzone. 

Należy też dokładnie zapoznać się z regulaminem pobytu w Kokotku. 

Terminy turnusów:

  • 18 - 21 lipca
  • 21 - 24 lipca
  • 24 - 27 lipca
  • 30 lipca – 2 sierpnia
  • 2 – 5 sierpnia
  • 5 – 8 sierpnia

Mieli pomysł, zrobili wycenę, zebrali podpisy i zagłosowali – mieszkańcy Miechowic mają już wyremontowaną pętlę autobusową przy ul. Felińskiego, a Bobrka – odnowiony skwer przy ul. Piecucha. O te inwestycje bytomianie walczyli w ramach Bytomskiego Budżetu Obywatelskiego 2015.

Bytomscy policjanci uczestniczyli w happeningu profilaktycznym „PAMIĘTAJ”. Miał on na celu uświadomienie opiekunom, że zagubienie małego dziecka w centrum handlowym stwarza zagrożenie i sprzyja jego porwaniu, zaginięciu oraz skrzywdzeniu. Policjanci rozdawali opaski odblaskowe z miejscem na nr telefonu do rodziców.

Inicjatywa ta wpisuje się do programu profilaktyczno – edukacyjnego przeciwdziałającego przemocy domowej, prostytucji i handlowi ludźmi. Jego założenie polega na nawiązaniu współpracy z centrami handlowymi w celu przeciwdziałania zagubieniom dzieci. Akcja skierowana jest do rodziców i opiekunów dzieci w wieku od 2 do 7 lat, którzy udając się na zakupy do centrum handlowego czy supermarketu narażeni są na zgubienie swojej pociechy. Policjanci bytomskiej komendy na terenie centrum handlowego przy al. J. Nowaka – Jeziorańskiego rozdawali dzieciom odblaskowe opaski, na których jest miejsce na zapisanie numeru telefonu do rodziców lub opiekunów. 

 


Jeszcze tylko 2 tygodnie zostały na zgłaszanie przedsięwzięć rewitalizacyjnych. Każdy może mieć wpływ na zmianę otoczenia w podobszarach rewitalizacji. W tym celu powinien wypełnić specjalny formularz i wysłać go do Urzędu Miejskiego w Bytomiu.

Przypomnijmy, Bytom przygotowuje się do prac nad Gminnym Programem Rewitalizacji, a przedsięwzięcia rewitalizacyjne są jego częścią. Mają je zgłaszać przede wszystkim mieszkańcy, bo to oni wiedzą najlepiej, jakie zmiany poprawiłyby jakość ich życia.

Pamiętajmy, że przedsięwzięcie rewitalizacyjne nie może ograniczać się tylko do remontu budynku czy podwórka (niemniej nie można też tego wykluczyć). Osoby, które chciałyby wskazać pomysł rewitalizacyjny, mogą poruszać się w następujących obszarach: przestrzenno - funkcjonalnym, społecznym, gospodarczym, środowiskowym, oraz technicznym (więcej o tym przeczytasz tutaj i tutaj). 

Wiele wskazuje na to, że najwięcej pomysłów wpłynie do nas krótko przed upływem terminu – mówi Izabela Domogała, naczelnik Wydziału Strategii i Funduszy Europejskich. Mieszkańcy dzwonią do nas, pytają jak poprawnie wypełnić formularz i czy dany pomysł wpisuje się w założenia rewitalizacji – dodaje.

Formularz jest krótki, pomysły trzeba opisać w sposób zwięzły. To znaczy: scharakteryzować problem, wskazać sposób jego rozwiązania, podać, jaki osiągnie efekt. Trzeba też zaznaczyć, kto może (powinien) go realizować, ile to będzie kosztowało (w przybliżeniu), a także, jak zmierzyć rezultat danego projektu.

Należy wypełnić go czytelnie, a następnie przesłać drogą elektroniczną na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., w tytule podając: „Zgłoszenie pomysłu rewitalizacyjnego” lub złożyć osobiście w: Urzędzie Miejskim przy ul. Parkowej 2, pok. 128 (parter), w poniedziałki od. 7.30 do 17.30, od wtorku do piątku od 7.30 do 15.00.

Termin zgłoszeń upływa 30 czerwca.

24 godziny na dobę można korzystać w Bytomiu z coworkingu. To miejsca do pracy, które stają się coraz bardziej popularne wśród osób, które wykonują projekty na zlecenie, a nie chcą tego robić w domu. Coworking to kolejna propozycja działających od września 2014 roku przy Rynku 19 Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości.

Całodobowy coworking to na Śląsku rzadkość – przyznaje Mateusz Maik, dyrektor AIP Śląsk.Wśród naszych klientów są osoby, które wolą (albo mogą) pracować tylko wieczorami, a nawet w nocy.

Dlatego jeśli wykupią pakiet za 150 zł miesięcznie, mają do dyspozycji przestrzeń do pracy – 3 komputerowe stanowiska z dostępem do Internetu, salę konferencyjną, rzutnik, telewizor, skaner, drukarkę, a także szafki z kodem, gdzie mogą odbierać przesyłki. Pakiet za 300 zł miesięcznie daje im gwarancję miejsca do pracy o określonym czasie. 

Przypomnijmy, Akademicki Inkubator Przedsiębiorczości oferuje również pomoc w zakładaniu własnych firm. Niskim kosztem (za 300 zł miesięcznie) można przetestować tu swój pomysł na biznes. Nie trzeba płacić za utrzymanie biura (wynajem pomieszczeń, prąd, internet, itp.), prowadzenie księgowości czy porady prawne.

Osoby zdecydowane na założenie firmy mogą korzystać z osobowości prawnej Inkubatora, numerów regon, NIP, konta bankowego.

W ciągu prawie 2 lat zrobiło to 25 osób. Nie prowadzimy rejestrów, czy opuszczający nas ludzie założyli firmę, ale śląskie statystyki są obiecujące – mówi Mateusz Maik. Co druga osoba korzystająca z naszej pomocy zakłada firmę do 3 miesięcy, a co trzecia – od razu.

W tej chwili Akademicki Inkubator Przedsiębiorczości w Bytomiu ma 11 podopiecznych. To ludzie, którzy wiedzą, czego chcą, chcieliby zacząć przygodę z biznesem, ale nie wiedzą jak. Dlatego korzystają z pomocy mentorów – przedsiębiorców, którym się udało. Mają oni  doświadczenie w branży szkoleniowej, reklamowej, logistycznej, prowadzą biznesy na Wschodzie. To wieloletni praktycy – mówi Maik. Traktują młodszych kolegów jak partnerów, a nie jak konkurencję. Często inwestują w nowe pomysły, bo wiedzą, że pojawienie się nowych firm na rynku to szansa – nowi klienci, nowe rynki zbytu.

Warto podkreślić, że mentorzy często sami wywodzą się z inkubatora przedsiębiorczości.

Bytomski Inkubator Przedsiębiorczości jest jednym z siedmiu na Śląsku. Pozostałe działają w Katowicach (2), Zabrzu, Dąbrowie Górniczej, Bielsku Białek i Częstochowie. Z biur w Bytomiu często korzystają mieszkańcy ościennych miast: Tarnowskich, Gór, Radzionkowa czy Piekar.