Edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju – to temat konferencji, która odbyła się w Liceum Ogólnokształcącym im. Powstańców Śląskich w ramach projektu „Rozbudowa Regionalnej Stacji Edukacji Ekologicznej przy Ogrodzie Botanicznym w Radzionkowie wraz z wykonaniem kolekcji edukacyjnych na terenie Ogrodu Botanicznego w Radzionkowie”.
W konferencji uczestniczyli również uczniowie i nauczyciele z Zespołu Szkół Chemiczno-Medycznych i Ogólnokształcących z Tarnowskich Gór, nauczyciele ze szkół w Rudzie Śląskiej i Częstochowie, edukatorzy współpracujący ze Śląskim Ogrodem Botanicznym oraz przedstawiciele wielu instytucji związanych ze śląską przyrodą (Fundacja „Park Śląski”, Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Arboretum Bramy Morawskiej, Nadleśnictwo Katowice, Fundacja Elementarz), a także przedstawiciele władz miejskich Radzionkowa, Ornontowic, Sosnowca, Bytomia i Zabrza.
Konferencję podzielono na dwie części: pierwszą, w której odbywały się prelekcje, drugą – warsztatową.
„Przygotowanie ucznia w edukacji szkolnej do działania na rzecz zrównoważonego rozwoju” – to tytuł wystąpienia dr hab. Ewa Szadzińskej z Zakładu Dydaktyki Ogólnej i Pedeutologii Uniwersytetu Śląskiego. Prelegentka zwróciła uwagę słuchaczy na fakt, że w edukacji szkolnej najwięcej czasu poświęca się opanowaniu wiadomości i umiejętności, natomiast zmiany zachodzące w świecie wymagają rozwiązywania problemów, a co za tym idzie skoncentrowania – poprzez odpowiedni wzorzec edukacji – uwagi ucznia na działaniu.
Wykład pt. „Jakiej edukacji potrzebujemy? Spojrzenie ekologa na współczesną edukację” wygłosił dr hab. prof. UŚ Piotr Skubała z Katedry Ekologii Uniwersytetu Śląskiego. Prelegent wykazał konieczność zmian w edukacji ekologicznej tak, aby wychowując kolejne pokolenia uświadamiać im, że nie możemy bezkarnie eksploatować naszej planety.
Dr Leszek Trząski reprezentujący Główny Instytut Górnictwa starał się uświadomić słuchaczom, jak ważną rolę w przestrzeni miejskiej odgrywają tereny zielone. Prelegent przedstawił prezentację na temat projektu rewitalizacji miejskich terenów nadrzecznych REURIS, którego jest kierownikiem.
Sławomir Forystek zaś przedstawił działalność Leśnej Sali Edukacyjnej Nadleśnictwa Katowice, która edukuje poprzez oddziaływanie na wszystkie zmysły człowieka: węch, wzrok, słuch, dotyk a także smak.
Po zakończeniu oficjalnej części konferencji, rozpoczęła się sesja panelowa dwuczłonowa: pierwsza skierowana do uczniów, nauczycieli i edukatorów, którą poprowadził w języku angielskim konsultant Śląskiego Ogrodu Botanicznego David Oldroyd, który przedstawił słuchaczom metaforę naszej planety, jako statku kosmicznego. Wnioski były jednoznaczne: jako że jesteśmy całkowicie zależni od ziemskich systemów podtrzymywania życia, musimy starannie przemyśleć wszystkie nasze działania i wprowadzić równowagę pomiędzy światem maszyn i światem natury.
Drugi warsztat to spotkanie przyszłych członków i sympatyków powstającej Sieci Regionalnych Parków, Ogrodów i Arboretów, podczas którego omówiono wykorzystanie potencjału parków i ogrodów w edukacji przyrodniczej. Swoistym podsumowaniem spotkania była debata na temat roli Sieci w edukacji przyrodniczej i ekologicznej, którą poprowadził dr Paweł Kojs – dyrektor Śląskiego Ogrodu Botanicznego.
Na zakończenie – pomimo niesprzyjającej pogody – grupa udała się do ogrodu botanicznego na sesję plenerową pn. „Stan obecny i perspektywy rozwoju Regionalnej Stacji Ekologicznej w Radzionkowie”, którą poprowadziła dr Julia Góra.
źródło: Śląski Ogród Botaniczny