Na ogłoszonej właśnie liście zadań dofinansowanych w ramach siódmej edycji Rządowego Programu Inwestycji Strategicznych znalazła się budowa kolejnych odcinków trasy N-S w Rudzie Śląskiej. Chodzi o kwotę 250 mln zł, które przeznaczone będą na fragmenty wiodące od ul. Magazynowej do ul. Piastowskiej. Budowa wcześniejszego odcinka - od Drogowej Trasy Średnicowej do ul. Magazynowej - rozpocznie się tej jesieni.
- Realizacja inwestycji o takiej skali byłaby bardzo trudna bez środków zewnętrznych, dlatego aktywnie pracujemy nad ich pozyskiwaniem z funduszy unijnych i programów rządowych – mówi prezydent Michał Pierończyk. – Oczywiście nadal musimy zapewniać środki na wkład własny czy wydatki niekwalifikowalne do dofinansowania, które również liczone są w milionach złotych – dodaje.
Głównym celem budowy trasy N-S jest połączenie dwóch kluczowych dróg przebiegających przez Rudę Śląską – Drogowej Trasy Średnicowej i autostrady A4. Władze miasta zdecydowały jednak o przedłużeniu trasy w kierunku północnym, ku granicy z Bytomiem. Prace nad tą częścią toczą się równolegle. Tej jesieni rozpocznie się budowa odcinka od węzła DTŚ do ul. Magazynowej, na który miastu przyznane zostało dofinansowanie z Programu Inwestycji Strategicznych w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład (edycja druga) w kwocie 57,4 mln zł.
Pozostałe trzy odcinki północnego przedłużenia trasy N-S prowadzą od ul. Magazynowej do ul. Orzegowskiej, od ul. Orzegowskiej do ul. Piastowskiej i od ul. Piastowskiej do ul. Karola Goduli. - Przyznane nam właśnie 250 mln zł z Rządowego Programu Inwestycji Strategicznych dotyczy dwóch odcinków między ul. Magazynową i Piastowską. Była to maksymalna kwota, o jaką mogliśmy wnioskować – podkreśla wiceprezydent Aleksandra Skowronek. – Cała wartość tej inwestycji szacowana jest na ponad 255 mln zł – dodaje.
Przypomnijmy, że 29 września otwarty został odcinek trasy N-S od ul. Kokota do ul. Bielszowickiej. Prace projektowe i budowlane wraz z nadzorem kosztowały ponad 114 mln zł. Do tego dochodzą wydatki na wykup gruntów. Większość kosztów (ponad 96 mln zł) została pokryta ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020. Tym samym do połączenia DTŚ z autostradą A4 pozostał już tylko odcinek do łącznika z autostradą w ciągu ul. 1 Maja.