Dwie osoby korzystające z koncentratorów tlenu zostały już uratowane dzięki systemowi alarmowania w przypadku długotrwałej przerwy w dostarczaniu energii elektrycznej, wprowadzonemu w ubiegłym roku przez rudzki Wydział Zarządzania Kryzysowego.

- W ostatnich latach wskutek katastrofalnych warunków pogodowych dochodziło w kraju do bardzo długich przerw w dostawie energii elektrycznej – mówi Roman Dymek, naczelnik Wydziału Zarządzania Kryzysowego. – Często ofiarami awarii były osoby, które muszą korzystać w domu ze specjalistycznego sprzętu medycznego podtrzymującego funkcje życiowe organizmu. Dlatego w 2012 roku opracowaliśmy rozwiązanie, które zabezpiecza je w takich sytuacjach - tłumaczy.

Do systemu alarmowania w przypadku zaistnienia długotrwałej przerwy w dostarczaniu energii elektrycznej oprócz użytkowników urządzeń medycznych włączono również Centrum Zarządzania Kryzysowego Urzędu Miasta, Straż Miejską, Pogotowie Ratunkowe, Wydział Zdrowia i Spraw Społecznych oraz dostawcę energii elektrycznej. – Różnymi kanałami udało nam się dotrzeć do osób, które korzystają z koncentratorów tlenu i respiratorów. Oczywiście czekamy na zgłoszenia wszystkich, którzy używają takich urządzeń – mówi Roman Dymek.

Pracownicy WZK dysponują specyfikacją techniczną urządzeń medycznych posiadanych przez osoby zgłoszone do systemu. W lipcu 2012 roku zakupione zostały trzy specjalistyczne agregaty prądotwórcze, które w przypadku przerwy w dostawie energii są dowożone do domów użytkowników i podłączane. Jeżeli jest taka potrzeba, na miejsce udaje się również lekarz. – Zgłoszonym do nas osobom podaliśmy dane kontaktowe, aby mogły nas wezwać w razie potrzeby. Jeżeli dostajemy od dostawcy energii informację o awarii dotyczącej uczestników naszego systemu, to sami się z nimi kontaktujemy – zaznacza Roman Dymek.

Obecnie w rudzkim systemie zarejestrowanych jest 9 osób używających w domu sprzętu medycznego podtrzymującego funkcje życiowe organizmu. W tym tygodniu pomoc została udzielona osobie w podeszłym wieku, korzystającej z koncentratora tlenu, w lutym agregat został dostarczony do kilkumiesięcznego dziecka, używającego takiego urządzenia.

Z Centrum Zarządzania Kryzysowego można skontaktować się przez całą dobę za pośrednictwem bezpłatnej infolinii 800 158 800, a także pod numerami telefonu 32 248 63 58 i 603 880 887 oraz przez e—mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

KOMENTARZE