Jak będzie wyglądała komunikacja miejska na Górnym Śląsku za 5 lat? Trwają konsultacje społeczne w sprawie strategii rozwoju subregionu centralnego województwa śląskiego na lata 2014-2020. Jednym z kluczowych zagadnień jest organizacji transportu publicznego.

Z dokumentu opracowanego na potrzeby konsultacji społecznych przez Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach wynika, że rozwój komunikacji w regionie powinien być realizowany w kilku obszarach.

- Wyznaczonymi kierunkami są między innymi: dynamiczna informacja pasażerska, systemy zarządzania ruchem czy centra przesiadkowe. Ten dokument został opublikowany na naszej stronie, wszyscy mogą się z nim zapoznać i zgłosić swoje uwagi. Konsultacje potrwają do 19 marca – powiedziała Anna Koteras, rzecznik prasowy KZK GOP w Katowicach.

W wielu miastach prawdziwym wyzwaniem są korki w godzinach szczytu oraz brak zielonej fali. Ten problem mogłyby rozwiązać inteligentne systemy transportowe, które cały czas czekają na wdrożenie.

- Inteligentne systemy transportowe to nie tylko sterowanie światłami na skrzyżowaniach, ale to także organizacja całego systemu podróży, informowanie kierowców o utrudnieniach czy tworzenie specjalnych portali – zdradziła Ewa Wolniewicz-Warska, wiceprzewodnicząca Rady Polskiej Izby Informatyki i Komunikacji.

Władzom Rudy Śląskiej najbardziej zależy na poprawie komfortu jazdy. Kluczową sprawą jest również remont infrastruktury.

- Toczą się prace przy wymianie torowisk. To ma pomóc w poprawie komfortu jazdy, bo transport publiczny powinien być przyjazny dla mieszkańców. Cały czas jesteśmy w kontakcie z KZK GOP i na bieżąco przekazujemy uwagi mieszkańców – oznajmił Michał Pierończyk, zastępca prezydenta miasta Ruda Śląska.

Mieszkańcy Górnego Śląska różnie oceniają komfort jazdy komunikację miejską.

- Mógłby być lepszy. Częściej mogłyby kursować autobusy i mniej się spóźniać – rzekła jedna z mieszkanek Nowego Bytomia.

- Raz jest lepiej, raz jest gorzej. Dzisiaj czekam już 10 minut na spóźniony autobus nr 121. To drażni – dodała inna rudzianka.

- Nie jest źle. Autobusy i tramwaje często kursują. Wysiadam na przystanku z autobusu i za chwilę podjeżdża tramwaj. A spóźnienia się zdarzają przez remonty – broniła kierowców jedna z pasażerek.

W strategię rozwoju komunikacji publicznej na terenie subregionu centralnego doskonale wpisuje się budowa centrów przesiadkowych. Jeden z takich obiektów ma w niedalekiej przyszłości powstać w Rudzie Śląskiej – Chebziu.

- Tradycje transportowe w tej dzielnicy są duże, spory jest także potencjał. Chcemy w tym miejscu to centrum przesiadkowego odnowić, nadać mu nowy kształt – powiedział wiceprezydent Pierończyk

Więcej na temat strategi rozwoju transportu oraz szeroko rozumianej komunikacji miejskiej w piątkowym Temacie Tygodnia na antenie Sfera TV.

KOMENTARZE