Władze Gliwic starają się kompleksowo podchodzić do wyzwań bezpieczeństwa drogowego, uznając je za jeden z priorytetów miejskiej polityki. Zarząd Dróg Miejskich konsekwentnie wprowadza na ulice sprawdzone rozwiązania na rzecz pieszych i rowerzystów, w możliwie najwyższym stopniu odpowiadające potrzebom i postulatom zgłaszanym przez mieszkańców.

Opierając się na zgłoszeniach i własnych analizach, ZDM co roku przebudowuje przejścia dla pieszych i rowerzystów, wprowadzając tzw. azyle pomiędzy pasami ruchu – szczególnie na szerokich, bardziej niebezpiecznych ulicach. Dziś w Gliwicach jest już ponad 60 tego typu rozwiązań. Przejścia są dodatkowo oznaczane i doświetlane, aby piesi i rowerzyści byli widoczni w każdych warunkach – zarówno na samym przejściu, jak i w trakcie oczekiwania na wejście na nie. W bieżącym roku miasto planuje zlecenie kompleksowego audytu doświetlenia przejść dla pieszych, pozwalającego ocenić aktualny stan i zaplanować dalsze działania na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa tych miejsc.

Przy okazji przebudów ulic i skrzyżowań nie tylko modernizuje się lub tworzy od podstaw nowe „zebry” – pojawiają się również kolejne kamery monitoringu i nowe sygnalizacje świetlne, podnosząc bezpieczeństwo przechodniów i rowerzystów. Na ul. Bojkowskiej, w rejonie skrzyżowania z ul. Rolników, zamontowano dodatkowo wyświetlacze prędkości dla kierowców, z wbudowanym radarem i opcją prezentacji komunikatów „DZIĘKUJĘ” / „ZWOLNIJ!”. Montaż tych urządzeń, nawiązujących do rozwiązań stosowanych chociażby na Drogowej Trasie Średnicowej, został zrealizowany w ramach Gliwickiego Budżetu Obywatelskiego.

Najważniejszymi kwestiami podejmowanymi w duchu „wizji zero” są jednak uspokajanie ruchu drogowego oraz oddawanie przestrzeni ulicznej pieszym i rowerom. W tej dziedzinie działania promowane przez inne miasta w Gliwicach funkcjonują już od dłuższego czasu.

Rekomendowane jesienią przez Parlament Europejski ograniczenie prędkości do 30 km/h na obszarze zabudowanym i obszarach z dużą liczbą rowerzystów i pieszych ma zastosowanie w niemal każdej dzielnicy Gliwic. To sprawdzony wentyl bezpieczeństwa szczególnie na gliwickiej starówce, terenach mieszkaniowych z gęstą zabudową jedno- i wielorodzinną oraz na osiedlach z wielkiej płyty.

W Gliwicach wprowadzono do tej pory 29 stref zamieszkania o dopuszczalnej prędkości do 20 km/h, obejmujących łącznie 116 ulic oraz 41 obszarów ograniczonej prędkości do 30 km/h, obejmujących 210 ulic.

– Mając na uwadze bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów, będziemy poszerzać zasięg tych stref w całym mieście. Wyjątek od tej reguły będą stanowiły główne ulice, takie jak Rybnicka, Daszyńskiego, Tarnogórska, Chorzowska czy Toszecka, zaprojektowane od początku jako trasy wylotowe sprawnie przenoszące ruch poza rejon Gliwic – podkreśla Dawid Ochód, zastępca dyrektora Zarządu Dróg Miejskich w Gliwicach.

Skuteczność obszarów ograniczonej prędkości w Gliwicach mają podnosić elementy uspokojenia ruchu wymuszające wolniejszą, a co za tym idzie ostrożniejszą jazdę samochodów oraz rozwiązania sprzyjające płynnej i bezpiecznej jeździe rowerzystów. Kontraruch rowerowy wprowadzono np. na ul. Floriańskiej i w sąsiedztwie placu Piłsudskiego. Skrzyżowania o podniesionej nawierzchni spowalniającej ruch bądź progi wyspowe wybudowano m.in. w obrębie ul. Bielika, ul. Czarnieckiego, ul. Jasińskiego czy ul. Rodzinnej. Wyniesione przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów można spotkać np. na skrzyżowaniu al. Sikornik z ul. Czajki, a wyniesione przejścia dla pieszych – na ulicach Wiślanej, Tuwima, Kopernika czy Andromedy. Wyniesione nawierzchnie jezdni znajdziemy m.in. na ul. Lubelskiej, Czoka, Jasnej (w stronę filii UM w Gliwicach), Jeziornej czy Batorego.

Podobne rozwiązania na kolejnych ulicach miasta planowane są w najbliższej przyszłości. Zarząd Dróg Miejskich pozostaje otwarty na propozycje i sugestie mieszkańców, radnych miejskich i rad dzielnic.

– Gliwice przykładają ogromną wagę do kwestii bezpieczeństwa na drogach. Efekty są już widoczne, a my stawiamy sobie kolejne cele. Kompleksowe działania miasta, zbieżne z unijnymi rekomendacjami i powiązane z egzekucją przepisów oraz systemową naprawą prawa na szczeblu krajowym, przybliżają Gliwice do osiągnięcia tak pożądanej wizji zero – komentuje Mariusz Śpiewok, zastępca prezydenta Gliwic odpowiedzialny m.in. za sferę zarządzania drogami w mieście.

KOMENTARZE