125 mln zł trafi do gmin w ramach rozstrzygnięcia naborów w konkursach dotyczących infrastruktury kształcenia zawodowego (subregion zachodni) i zwiększenia roli kultury oraz turystyki w subregionie centralnym.
- Gratuluję Państwu tych pomysłów. Połączenie kultury z turystyką ma wielki potencjał i wpisuje się w transformację regionu. Podobnie jest w przypadku inwestycji w kształcenie zawodowe. Szukamy nowych rozwiązań, by dać młodym ludziom szansę na to, by mogli tu żyć, kształcić się i pracować. To kolejny krok w stronę rozwoju gmin i województwa” – tłumaczył wicemarszałek województwa śląskiego, Grzegorz Boski.
Pierwszy z naborów dotyczył infrastruktury kształcenia zawodowego w subregionie zachodnim. Całkowita kwota przeznaczona na dofinansowanie projektów w konkursie wyniosła blisko 43 mln zł, z czego 37,7 mln zł pochodzi z Unii Europejskiej, a 5 mln zł z budżetu państwa.
Celem działania jest zwiększenie kompetencji uczniów, poprzez inwestycje w infrastrukturę (stworzenie warunków zbliżonych do rzeczywistego środowiska pracy zawodowej pod kątem wyposażenia, doposażenia warsztatów, pracowni itp.).
Wsparcie skierowane jest do szkół ponadpodstawowych z wyłączeniem szkół dla osób dorosłych.
Inwestycje w nowoczesną infrastrukturę to krok w kierunku podniesienia jakości kształcenia, jak również przygotowania przyszłych kadr specjalistów, a jednocześnie odpowiedź ma dynamiczne zmiany na rynku pracy.
Nowoczesna baza edukacyjna może zachęcić przedsiębiorstwa do współpracy ze szkołami, a wykwalifikowani absolwenci zasilą lokalny rynek pracy, podnosząc konkurencyjność firm i przyciągając do regionu nowych inwestorów.
Drugi z naborów dotyczył zwiększenia roli kultury i turystyki w subregionie centralnym. W konkursie złożono 16 wniosków. Do dofinansowania wybrano 15 z nich na łączną kwotę ponad 82 mln zł. Środki te w całości pochodzą z Unii Europejskiej.
Celem działania jest wykorzystanie endogenicznych potencjałów przyrodniczych, krajobrazowych i kulturowych na rzecz rozwoju subregionalnych produktów kulturowych i turystycznych oraz marek o znaczeniu ponadlokalnym.