Rok szkolny 2014 / 2015 to dość istotne zmiany w formułach egzaminów. Zmianie ulega nie tylko egzamin maturalny, ale także egzamin szóstoklasisty. O potrzebie tej zmiany mówią nie tylko nauczyciele, ale także Najwyższa Izba Kontroli, która bacznie przyjrzała się systemowi egzaminów zewnętrznych w naszym kraju.
Raport NIK wykazał, że wiele wyników egzaminów poddawanych jest kolejnej weryfikacji. Najczęściej na wniosek zdającego. Jak się okazuje w latach 2009-2013 na ponad 40 tys. prac egzaminacyjnych udostępnionych do wglądu zdającym, 10 tys. zostało na ich wniosek ponownie sprawdzonych. Wyniki egzaminu zostały zmienione aż w ¼ przypadków. W większości weryfikacja ta wynikała z konieczności poprawienia pomyłki w sumowaniu liczby przyznanych punktów.
O potrzebach reformy egzaminów mówi także Instytut Badań Edukacyjnych. Ten przyjrzał się przede wszystkim egzaminom szóstoklasisty. W tym roku nastąpi istotna zmiana właśnie w formule tego egzaminu. Zostanie on bowiem podzielony na dwie części. Pierwsza z nich, trwająca 80 minut, będzie obejmowała zadania z matematyki i języka polskiego. Uczniowie będą odpowiadać zarówno na pytania zamknięte, jak i otwarte. Druga część egzaminu, która potrwa 45 minut, sprawdzi umiejętności uczniów w zakresie języka obcego.