Ponad 8 tysięcy osób złożyło od marca b.r. w Urzędzie Miejskim w Bytomiu wniosek o wydanie nowego dowodu osobistego. To mniej niż w ubiegłym roku, ale trzeba pamiętać, że nie każdy musi to robić. Dotyczy to m.in. tych, którym kończy się ważność dokumentu. 

Przypomnijmy, że od 1 marca 2015 r. zmieniły się procedury wydawania nowych dowodów osobistych oraz sam wzór dokumentu. Nowe dowody osobiste nie zawierają podpisu posiadacza oraz informacji o wzroście i kolorze oczu. Są lepiej zabezpieczone przed sfałszowaniem dzięki specjalnym farbom i mikrodrukom. 

Uproszczone są też wnioski o wydanie dowodu. Instrukcja, wraz z opisem graficznym jest przejrzysta i czytelna. Warto wiedzieć, że nowy dokument można wyrobić w dowolnym urzędzie gminy, niezależnie od meldunku. 

Z tej możliwości w naszym mieście skorzystał niespełna 1% klientów. Wolą oni tego rodzaju formalności załatwiać „u siebie”. Wiąże się to zapewne z tym, że po odbiór trzeba się zgłosić w miejscu złożenia wniosku – mówi Bartłomiej Zięba, kierownik Referatu Dowodów Osobistych UM w Bytomiu. 

Z nowego dowodu zniknęła też informacja o adresie zameldowania. Dzięki temu, w przypadku przeprowadzki nie trzeba wymieniać dokumentów. Dotychczas ok. 50 % przyjmowanych przez Urząd Miejski wniosków o wydanie dowodu osobistego dotyczyło zmiany adresu zamieszkania. 

Warto wspomnieć, że wniosek można również złożyć drogą elektroniczną. Jako, że wymaga on podpisu elektronicznego, który nie jest powszechny, z tej możliwości skorzystało niewielu klientów. 

Składając wniosek o wydanie nowego dowodu osobistego, należy do niego dołączyć jedno zdjęcie (takie, jak do paszportu). Dokument jest ważny przez 10 lat od daty wydania, z wyjątkiem dowodu osobistego wydawanego dzieciom poniżej 5. roku życia, który jest ważny przez 5 lat. Tak, jak dotychczas, wydanie dokumentu jest bezpłatne.

Wnioski można pobrać w punkcie informacyjnym Urzędu Miejskiego przy ul. Parkowej 2 lub ze strony: www.msw.gov.pl.

KOMENTARZE