W nocy z 7 na 8 lutego doszło do krytycznej awarii systemu ŚKUP, który jest głównym nośnikiem biletów komunikacji miejskiej w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Nie działają karty ŚKUP, tablice Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej, natomiast w autobusach i tramwajach czytniki kart. Władze ZTM przekazały informację o ataku hakerskim odpowiednim służbom. Trwają prace nad naprawą systemu.

Nic nie wskazuje na to, aby dane pasażerów zostały w jakikolwiek sposób naruszone lub zagrożone. System, który uległ atakowi hakerskiemu, nie przechowuje tego typu zasobów informacji. Bezpieczne są również pieniądze zgromadzone w elektronicznej portmonetce kart ŚKUP – po przywróceniu systemu, będą dostępne dla pasażerów.

Obecnie naszym priorytetem jest przywrócenie systemu z tworzonych codziennie kopii zapasowych. Odtworzenie systemu wymaga jednak czasochłonnych prac nad utworzeniem nowej, bezpiecznej infrastruktury informatycznej. Przez to usunięcie awarii może potrwać kilka dni.

Atak został zgłoszony policji. Powiadomiliśmy również służby związane z bezpieczeństwem internetu oraz ochroną danych osobowych - NASK oraz Urząd Ochrony Danych Osobowych.

Przy przywracania funkcjonalności systemu współpracujemy z jego twórcą, firmą Asseco.

W działania zaangażowana zostanie także zewnętrzna firma wyspecjalizowana w zakresie bezpieczeństwa systemów informatycznych. Firma zbierze materiał dowodowy i przeanalizuje okoliczności, w jakich doszło do ataku oraz wypracuje rekomendacje dotyczące bezpieczeństwa systemu.

Bilety jednorazowe w wersji elektronicznej można kupować w zewnętrznych aplikacjach mobilnych. Są to: SkyCash, mPay, moBilet, zBiletem.pl i JakDojade. W wersjach papierowych bilety dostępne są w kioskach oznaczonych logo ŚKUP, Punktach Obsługi Pasażera, u kierowców oraz w 12 automatach solarnych, których lista znajduje się na stronie internetowej ZTM.

Kasować bilety papierowe należy w tradycyjnych kasownikach znajdujących się w pojazdach. W sytuacji, kiedy – z jakichkolwiek powodów – nie jest to możliwe, należy udać się do kierowcy, który skasuje bilet poprzez jego stosowne oznaczenie. Dodatkowo na czas awarii dopuszczono jeszcze jedną możliwość: pasażerowie, którzy korzystają z tramwaju, mogą skasować bilet w awaryjnie zamontowanych kasownikach dziurkujących. W takiej sytuacji na odwrocie biletu należy jednocześnie nanieść długopisem datę oraz godzinę skasowania biletu.

Na czas awarii czasowo wprowadzono jeszcze jedną, ostatnią alternatywę dla wyżej wskazanych możliwość skasowania biletu – datę oraz godzinę skasowania biletu można samemu nanieść długopisem na jego odwrocie.

Zakupione wcześniej (przed awarią) bilety długookresowe są ważne do czasu, na jaki pasażer je zakupił. Osoby, które posiadają na swoich kartach ŚKUP zakodowane ważne bilety długookresowe, będą mogły podróżować na ich podstawie za okazaniem karty ŚKUP.

KOMENTARZE