Nowoczesne technologie często bywają przydatne, ale czasem ich nieumiejętne używanie może powodować problemy. Od kilku lat wszystkie nowe samochody w Europie muszą być wyposażone w system eCall, który pozwala na automatyczne lub manualne wezwanie pomocy w przypadku wypadku, lub kolizji. Taki właśnie system, uruchomiony przypadkowo, wezwał we wtorek służby ratunkowe w Rudzie Śląskiej.

Dyżurny rudzkiej komendy otrzymał wczoraj informację o wypadku osobowego seata z trzema osobami w środku. Zgłoszenie zostało wysłane automatycznie z samochodowego systemu eCall po jego ręcznym uruchomieniu. Operator numeru ratunkowego próbował nawiązać połączenie głosowe z przebywającymi w środku osobami, lecz bez skutku. To rozpoczęło działania służb, jak w przypadku każdego innego wypadku drogowego. Na miejsce wskazane w zgłoszeniu wysłany został, partol drogówki i dwie karetki pogotowia ratunkowego. Szybko jednak okazało się, że samochód jest zaparkowany, a w środku nikogo nie ma. Policjanci dotarli do właściciela pojazdu, który oświadczył, że dziecko przypadkowo wcisnęło przycisk SOS, powodując wysłanie zgłoszenia.


Takie sytuacje jak powyższa zdarzają się, ale w takim przypadku użytkownik samochodu powinien poczekać na zgłoszenie operatora i wytłumaczyć, że to zgłoszenie przypadkowe i niepotrzebna jest pomoc. Pozostawienie zgłoszenia bez takiej informacji, zawsze wywoła reakcję służb ratunkowych. W czasie, gdy przez pół miasta, w godzinach szczytu, gnały dwie karetki i policyjny radiowóz, ktoś inny, być może, musiał czekać na pomoc.

Jeśli samochód ulegnie wypadkowi, system eCall samodzielnie wezwie służby ratunkowe na miejsce (można również samodzielnie aktywować urządzenie). ECall nawiązuje połączenie z numerem alarmowym 112 (dzięki własnej karcie telefonicznej), a kierowca lub pasażerowie będą mogli podać najbardziej potrzebne informacje dla operatora centrum powiadamiana ratunkowego. W sytuacji, gdy takie alarmowe połączenie nie zostanie przez nas odebrane, system eCall samodzielnie wysyła informacje o zaistniałym zdarzeniu takie, jak nasze położenie (na podstawie GPS), kierunek jazdy, w jakim poruszał się pojazd, czas zdarzenia, aktywację poduszek powietrznych, liczbę pasażerów z zapiętymi pasami bezpieczeństwa czy numer identyfikacyjny naszego pojazdu.

KOMENTARZE