Dobra wiadomość dla dzieci leczących się na oddziałach pediatrycznych Szpitala Specjalistycznego Nr 2 w Bytomiu. Już wkrótce w ramach ogólnopolskiej akcji "Zaczytani", powstaną tam Biblioteki Małego Pacjenta. To, czy będą bogate, zależy od nas.

Szpitalna rzeczywistość jest smutna i monotonna. Swoje trzeba odsiedzieć, a gdy szykuje się dłuższy pobyt, dobrze jest zorganizować te ciągnące się godziny przy łóżku dziecka. Z książkami jest zdecydowanie raźniej – mówi Hanna, mama małego Michała, który jest częstym pacjentem bytomskiego oddziału pediatrycznego Szpitala Specjalistycznego Nr 2.

Na trzech działających w bytomskim szpitalu oddziałach dziecięcych funkcjonują świetlice, gdzie na małych pacjentów czekają zabawki, kolorowanki oraz książki. Część z nich przynieśli rodzicie dzieci, które leżały w szpitalu, inne pochodzą z darów przekazywanych placówce np. przez stowarzyszenia.

W ciągu roku w naszych oddziałach: klinicznym, laryngologicznym i chirurgicznym hospitalizowanych jest ok. 4 tys. 300 dzieci. Zgromadzone zbiory książek są już bardzo zniszczone, dlatego gorąco wierzymy, że dzięki tej akcji odświeżymy naszą małą czytelnię – mówi Katarzyna Malinowska, rzecznik prasowa Szpitala Specjalistycznego Nr 2 w Bytomiu.

Do 11 grudnia zbiórkę książek dla najmłodszych czytelników prowadzi Młodzieżowy Dom Kultury nr 1. Zbierane są nowe oraz niezniszczone książki wydane po 2000 r.

Darczyńcy przynoszą w większości nowe książki, ale nie brakuje też używanych bajek, lektur, literatury młodzieżowej i pięknej czy nawet encyklopedii. Do tej pory zebrano ok. 30 egzemplarzy.

Warto dodać, że z Biblioteki Małego Pacjenta czytelnicy będą mogli nie tylko wypożyczyć książkę, ale też zabrać ją do domu. W zależności od powodzenia akcji, nowe nabytki będą trafiały do szpitalnej biblioteki co kwartał.

W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy na skorzystanie z „chwilówki” zdecydowało się około 10 proc. Polaków i aż jedna czwarta z nich przyznała, że nie wie, co należy zrobić przed podpisaniem umowy finansowej, wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie Narodowego Banku Polskiego we wrześniu 2015 r. Aby zwiększyć świadomość społeczną związaną z zawieraniem umów finansowych, już w poniedziałek 23 listopada startuje kolejna odsłona kampanii „Nie daj się nabrać. Sprawdź, zanim podpiszesz!”.

Okres przedświąteczny to czas, gdy zainteresowanie „chwilówkami” znacząco wzrasta – a wraz z nim aktywność firm kuszących ofertami łatwych pożyczek, udzielanych bez zbędnych formalności, na dowód i „bez BIK”. Osoby potrzebujące „szybkiej gotówki” często nie są świadome ryzyka i możliwych konsekwencji wynikających z niefrasobliwego zawarcia takiej umowy pożyczkowej. Przede wszystkim do tych właśnie osób skierowana jest nowa odsłona kampanii „Nie daj się nabrać. Sprawdź, zanim podpiszesz!”.

„Pomimo dotychczasowych działań, wielu Polaków nadal nie wie, jak bezpiecznie korzystać z – często z pozoru bardzo atrakcyjnych – ofert finansowych. Tymczasem, aby uniknąć negatywnych konsekwencji nierozważnych decyzji finansowych, wystarczy zastosować cztery proste zasady. Powinniśmy zacząć od sprawdzenia wiarygodności firmy pożyczkowej, z której chcemy skorzystać. Następnie powinniśmy policzyć całkowity koszt pożyczki, uwzględniający wszelkie dodatkowe opłaty. Trzecia zasada jest szczególnie często zaniedbywana – chodzi o dokładne przeczytanie umowy, czego wiele osób po prostu nie robi. Jeśli nie rozumiemy postanowień w niej zawartych, nie powinniśmy jej podpisywać” – wyjaśnia Anna Janowska, UOKiK.

Z badań przeprowadzonych na zlecenie NBP wynika, że liczba osób korzystających z usług firm pożyczkowych wzrasta. Wynika z nich również, że potrzeba informowania Polaków o czterech zasadach bezpiecznego zaciągania pożyczek jest wciąż ogromna. Dlatego współorganizatorzy kampanii społecznej „Nie daj się nabrać. Sprawdź, zanim podpiszesz!”, której celem jest informowanie Polaków o ryzyku i konsekwencjach związanych z pochopnym zaciąganiem krótkoterminowych pożyczek w firmach niepodlegających nadzorowi państwa, zdecydowali się na kontynuowanie działań w odświeżonej formie.

„Kampania w nowej odsłonie kładzie szczególny nacisk na tragiczne skutki nieprzemyślanych decyzji finansowych. Pokazuje to obrazowo spot telewizyjny oparty na prawdziwej historii, będący elementem kampanii. Chcemy ostrzec potencjalnych klientów firm pożyczkowych przed zbyt pochopnym zadłużaniem się i uświadomić jakie mogą być konsekwencje ich decyzji, a osobom zadłużonym pomóc w znalezieniu wyjścia z trudnej sytuacji” – wyjaśnia Marcin Kaszuba, NBP.

 „Nie przeczytałem, tylko od razu podpisałem…”, „Komornik wszedł mi na pensję, a do oddania mam prawie dwa razy więcej niż wzięłam!”, „Nie spłaciłem jednej raty, potem drugiej. W końcu zajrzało mi w oczy widmo bankructwa” – to fragmenty historii opisanych na stronie internetowej kampanii. Niewielka pożyczka wzięta na zakup wyprawki dla dziecka, mebli czy telewizora może się skończyć tragicznie. Podobne ludzkie dramaty nie raz bywały w centrum zainteresowania mediów.

Oprócz opisów historii inspirowanych prawdziwymi losami osób, które zdecydowały się na skorzystanie z „chwilówki” i ich zmagań z konsekwencjami tej decyzji, na nowej stronie internetowej kampanii dostępnej pod adresem www.zanim-podpiszesz.pl można zapoznać się z najważniejszymi zasadami, którymi należy się kierować przy zawieraniu umów finansowych. Dostępna jest tam również baza najważniejszych pytań i odpowiedzi przydatnych w podjęciu decyzji o zaciągnięciu jakiejkolwiek pożyczki oraz kalkulator, który pozwala wyliczyć jej koszty. Przydatne i praktyczne informacje znajdą tam również osoby już zadłużone – dla nich przygotowany został specjalny poradnik zawierający wiele cennych wskazówek dotyczących działań, jakie mogą podjąć, aby znaleźć wyjście z trudnej sytuacji.

Akcję wspierają media publiczne i komercyjne – w ramach kampanii publikowane będą materiały informacyjne w prasie oraz spoty w stacjach telewizyjnych. Zachęcamy media do włączenia się w przedsięwzięcie poprzez bezkosztową emisję lub publikację materiałów dotyczących tej inicjatywy.

Akcja społeczna jest współorganizowana przez siedem instytucji publicznych: Bankowy Fundusz Gwarancyjny, Komisję Nadzoru Finansowego, Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Sprawiedliwości, Narodowy Bank Polski, Policję oraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Pierwsza odsłona kampanii miała miejsce w 2012 roku. Od tego czasu podejmowane są cyklicznie różne działania edukacyjne i informacyjne.

 


Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 1 w Rudzie Śląskiej - Nowym Bytomiu doskonale wiedzą dlaczego warto prowadzić zdrowy tryb życia Ich nauczyciele włożyli bowiem wiele wysiłku w to, by tych zasad ich nauczyć. Ten wysiłek jednak się opłacał się podwójnie - dzięki niemu wzrosła wiedza uczniów a placówka otrzymała certyfikat przynależności do Śląskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie. 

Janusz Korczak powiedział kiedyś „nie ma dzieci są ludzie”. I to jest prawda. „Dziecko to także człowiek tylko, że jeszcze mały...”. podobnie więc jak i dorosły – ma swoje prawa. A by dzieci uświadomić, że takie prawa mają w Szkole Podstawowej nr 3 w Rudzie Sląskiej – Rudzie świętowano w piątek II Ogólnopolski Dzień Praw Dziecka.

Impreza w szkole nie mogłaby się odbyć gdyby nie zaangażowanie nie tylko dzieci, ale także życzliwych osób i rodziców, którzy także włączyli się w inicjatywę. Inicjatywę, która przede wszystkim miała za cel edukację. Swoim szkolnym kolegom i najmłodszym ze znajdującego się w pobliżu przedszkola wiedza dotycząca praw dziecka przekazywana była w sposób szczególny.

 

Występy i rymowanki miały uświadomić – jakie dzieci mają prawa i jakie są ich obowiązki. I jak można się było tego dnia przekonać – przyniosły one rezultat.

Policjanci z wydziału kryminalnego rudzkiej komendy zatrzymali dwóch mężczyzn, u których znaleziono znaczne ilości narkotyków. Mieszkańcy Rudy Śląskiej z handlu narkotykami i nielegalnymi używkami uczynili sobie stałe źródło dochodu. Przejęte ponad 3 tys. działek narkotyków nie trafi już na rynek.